Tempus musicae - tempus mundi. Untersuchungen zu Seth Calvisius | Herausgegeben von Gesine Schröder. | ISBN 9783487136714

Tempus musicae - tempus mundi. Untersuchungen zu Seth Calvisius

Herausgegeben von Gesine Schröder.

herausgegeben von Gesine Schröder
Buchcover Tempus musicae - tempus mundi. Untersuchungen zu Seth Calvisius  | EAN 9783487136714 | ISBN 3-487-13671-6 | ISBN 978-3-487-13671-4

Tempus musicae - tempus mundi. Untersuchungen zu Seth Calvisius

Herausgegeben von Gesine Schröder.

herausgegeben von Gesine Schröder
"Das sorgfältig redigierte Buch ist vorzüglich bebildert (Faksimiles von Quellenmaterial und, in Altmers Beitrag, historischen Stadtansichten), die zahlreichen Notenbeispiele (vollständig etwa Josquins und Calvisius' 'Praeter rerum seriem') machen das Dargelegte nachvollziehbar, eine beiliegende CD vermittelt Klangeindrücke. Mit dem Band liegt ein Meilenstein in der Forschung zu Calvisius vor.„ (Bernhold Schmid, Die Musikforschung, Jg. 64, Heft 1-2011)
“Das große Verdienst dieses Bandes ist aber nicht nur die wissenschaftliche Darstellung dieses bahnbrechenden Gelehrten und Komponisten, sondern auch die Möglichkeit, mittels einer beigefügten CD mit blendend musizierten Vokal- und Instrumentalwerken einen lebendigen Klangeindruck des zuvor beschriebenen Wirkens zu erhalten." (Reiner Schuhenn, Forum Musikbibliothek 30 Jg. Heft 2009/1) *************** Seth Calvisius’s theoretical writings on music made the Italian musical theory of the Renaissance known beyond the Alps, reshaped with particular clarity and precision. At the same time, they brought to a close a significant era in musical thought. As well as technical writings on music, this volume examines Calvius’s work in areas less immediately connected with musical theory: his activities as composer, teacher, chronologist, astronomer and choirmaster. The chronological studies, rooted in his astronomical and philological studies, are placed in the context of musical thought around 1600 and the artistic and pedagogical territory opened up in his compositions and textbook examples, is explored in depth, reproducing his directions in order to make comprehensible again to the modern age a musical language which disappeared centuries ago. The volume is accompanied by a CD which includes the compositions discussed in the book but also examples of improvisation by Calvisius. The recordings enable a direct aural comparison of Josquin’s motet Praeter rerum seriem and Calvisius’s Parode ad Josquini, which was modelled on Josquin’s compositions. Both works were recorded by the same ensemble for this purpose.